Branża odzieży używanej – jak odnieść sukces, zdobyć i utrzymać klientów?
Świadomość ludzi i zwiększona jakość asortymentu, a także chęć bycia bardziej ekologicznym sprawiła, że branża odzieży używanej ewoluowała i w niczym nie przypomina już tej ze swoich historycznych początków, kiedy lumpeksy były uznawane za sklepy dla robotników i ubogich ludzi. Dzisiaj lumpeksy przypominają raczej butiki i nie odbiegają wyglądem od innych sklepów. A jak utrzymać się w tej branży i zdobyć klientów, skoro sklepów z odzieżą używaną jest coraz więcej?
Jak przetrwać na tle konkurencji sprzedając odzież używaną?
Obecnie rynek odzieży używanej rozkwita do tego stopnia, że należy zacząć się zastanawiać, co robić, aby być zawsze o krok przed konkurencją. Second-handy online, sklepy stacjonarne, platformy sprzedażowe. Wszędzie możemy znaleźć ubrania używane, dlatego klienta trzeba zdobyć i go utrzymać, a także sprawić, aby inni chętnie zaczęli odwiedzać nasz lumpeks. Wszystko sprowadza się do jakości, ceny i obsługi klienta, a także znajomości marki w środowisku. Nie dziwi zatem fakt, że pierwsza rzecz, o której należy myśleć to dobra i sprawdzona hurtownia odzieży używanej. Drugi zaś działania marketingowe i reklamowe, które budują świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Następnie należy zadbać o wygląd i prezentację towaru. Jeśli masz lumpeks internetowy, to nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy. Nawet o lumpeks online należy dbać w taki sam sposób, jakby to był stacjonarny sklep. A nawet trzeba się bardziej postarać, bo nie masz możliwości zaaranżowania pięknie przestrzeni. Mając second-hand internetowy, masz do dyspozycji stronę, zdjęcia odzieży i własną kreatywność.
Odzież używana – dobra hurtownia to podstawa
Zanim zamówisz tony ubrań, a przynajmniej setki kilogramów to zrób rekonesans hurtowni. Właśnie od towaru w dużej mierze zależy Twoje powodzenie. Postaw na wysoką jakość asortymentu i profesjonalnego dostawcę odzieży. Nie daj się skusić niskim cenom, które są nierealne dla tego rynku. Czyli zorientuj się, ile kosztuje asortyment z danego gatunku (cream, gatunek I) – te dwa są najbardziej popularnymi, a zarazem rozchwytywanymi ubraniami przez klientów. Zastanów się, czy bardziej opłaca Ci się kupować sort, czy niesort i samemu selekcjonować odzież i przygotowywać do sprzedaży. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Wracając do samych hurtowni, to zwróć uwagę również na możliwości współpracy, jeśli takie oferuje. Często hurtownie stałym klientom dają rabaty i promocyjne ceny. Ostatnia rzecz, to opinie o danej hurtowni odzieży używanej. Oczywiście trzeba podchodzić do nich z dystansem, bo obecnie nie są już tak wiarygodne jak dawniej, jednak wciąż mogą pomóc Ci wyselekcjonować dobrą hurtownię. Pamiętaj również, aby sprawdzić, skąd hurtownia bierze odzież, skąd sprowadza. To ważne, bo umożliwia Ci oszacowanie ubrań, wstępnej jakości, a także ceny.
Znajomość oczekiwań klientów i wygląd sklepu z odzieżą używaną
Żeby zaskarbić sobie klientów trzeba nie tylko zadbać o jakość odzieży używanej, ale przede wszystkim wiedzieć, czego od Ciebie oczekują. Jakie są preferencje ludzie, co najchętniej kupują w lumpeksach, czego oczekują. Twoim zadaniem jest wyjście naprzeciw tym oczekiwaniom i sprawić, że ludzie będą do Ciebie wracać. Na to ma również wpływ jakość obsługi klienta, czyli Twoje nastawienie do ludzi, albo to jak przygotujesz personel do pracy. Nikt nie lubi być obsługiwany z kwaśną miną, z łaską, czy zignorowany prosząc o pomoc. To bardzo ważne, aby klient zaufał Twojej marce, zaufał Tobie.
Kolejna rzecz to ekspozycja towaru. Możesz mieć ciuchy najwyższej jakości, a nawet luksusowe marki, ale jeśli nie zadbasz o wygląd i prezentację towaru, to możesz nie sprzedać nic. Tyczy się to lumpeksu stacjonarnego, jak i internetowego. Zatem zadbaj o czystość (stacjonarnie), ułożenie ubrań, ekspozycję ogólną, zapach w lokalu i świetną obsługę. Jeśli masz lumpeks internetowy, to przede wszystkim zadbaj o to, aby strona była łatwa w obsłudze, przyjazna dla użytkownika, a także schludnie i estetycznie wykonana. Ponadto ułatw klientowi zakupy. Przygotuj szczegółowe opisy produktów, zawierając w nich informacje, których poszukuje Twój potencjalny klient. W przypadku ubrań z drugiej ręki z pewnością będzie to rozmiar z metki, dokładne wymiary, materiał wykonania, jakość odzieży i co istotne, czy posiada jakieś mankamenty, czy też nie.