Historia Gucci – jak rodzinna firma stała się wielką korporacją?
Życie w blasku reflektorów, niekończące się zaplecze finansowe, posiadłości na terenie Włoch, luksusowe rezydencje w szwajcarskim kurorcie Sankt Moritz – to tylko ułamek tego jak u schyłku dwudziestego wieku wyglądało życie włoskiej rodziny Guccich. Fasada przepychu przez dziesiątki lat skrywała jednak najczarniejsze tajemnice, które światło dnia ujrzały dopiero wraz z ukazaniem się książki “Dom Gucci”. Z rodzinnej lokalnej manufaktury, włoski dom mody na przestrzeni wieku stał się wielomiliardową korporacją, zarządzaną przez najwybitniejsze postaci znane z międzynarodowej areny fashion, biznesu oraz ekonomii. Dziś ubrania Gucci wciąż uznawane są za symbol elegancji, klasy i luksusu, a szykowne witryny sklepów marki na całym świecie, przyciągają tęskne spojrzenia milionów fashionistów. Jak jednak potoczyła się historia Gucci? Więcej na ten temat w dzisiejszym artykule.
Guccio Gucci i jego rodzinna manufaktura
Historia Gucci jako domu mody rozpoczyna się w 1921 roku, kiedy to Guccio Gucci właśnie we Florencji postanawia założyć rodzinną firmę, specjalizującą się w manufakturze wysokiej jakości wyrobów skórzanych. Do 1993 roku, czyli aż do czasu przejęcia spółki przez zewnętrznego inwestora – Investcorp, większość udziałów leżała w rękach jednego z członków rodziny. Przez lata swoją wizję marki do życia próbowali wdrożyć Guccio, jego synowie Aldo z Rodolfem, a następnie Maurizio, którego marzenie o międzynarodowej sławie firmy nadało właściwy tryb jej funkcjonowaniu.
Za sukcesem marki stoją wielkie nazwiska i wbrew pozorom nie tylko te wywodzące się z rodziny Gucci. Zacznijmy jednak od rodzinnych powiązań i Alda Gucciego – szanowanego prezesa spółki w latach od 1953 do 1986 roku. Odświeżenie konserwatywnego wizerunku marki, stworzonego przez Guccia oraz ekspansja zagraniczna stały się priorytetami pracy Alda. Zaledwie rok po objęciu przez niego fotela prezesa do sprzedaży wprowadzony został kultowy model torebki bamboo, charakteryzujący się bambusową rączką. Model z prędkością błyskawicy stał się absolutnym bestsellerem i do dziś uznawany jest za symbol ponadczasowej klasyki. Aldo na swoim koncie ma otwarcia licznych oddziałów firmy także poza Europą – to dzięki niemu ekskluzywne butiki Gucci pojawiały się na ulicach Nowego Jorku, Chicago czy Beverly Hills. Odpowiada także za rozpoczęcie franczyzowej sprzedaży detalicznej na dalekim wschodzie – mieszkańcy Azji oszaleli na punkcie skórzanych wyrobów sygnowanych logo GG.
Jak to w rodzinie bywa
Rodzina Gucci to jedna z najbardziej znanych włoskich famiglie, która nie cieszy się jednak pozytywną sławą. Zwaśnione gałęzie tego rodu toczyły ze sobą sprzeczki o władzę w firmie, pieniądze, wolność słowa, sposób rozwoju maki na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Do największych skandali w historii Gucci zalicza się bunt Paola, jednego z synów Alda, który pozbawiony mocy sprawczej w rodzinnej spółce, wytoczył jej proces o możliwość podpisywania własnej pracy rodowym nazwiskiem. Na karcie zapisała się także batalia o władzę pomiędzy Aldem, a Maurizio, zakończona ujawnieniem przekrętów podatkowych wuja i jego pobytem w więzieniu. Największym echem odbiła się jednak tragiczna śmierć Maurizia w 1995 roku, zesłana na niego z woli byłej, zazdrosnej żony – Patrizii Reggiani. Historia tak zagmatwana, a jednocześnie piękna została opisana w wydanej w 2000 roku książce Sary Gay Forden, która polskiego przekładu doczekała się dopiero na przestrzeni 2021 roku. Wszystkich głodnych skandalu zachęcamy do zagłębienia się w tę ponad 500-stronicową lekturę.
Metka Gucci – ile jest warta?
W obliczu licznych skandali oraz problemów z płynnością finansową, wartość spółki okazała się niezwykle zróżnicowana na przestrzeni lat. Uważa się jednak, że to właśnie Tom Ford i jego konfekcja uratowały dom mody Gucci przed bankructwem. W ciągu zaledwie 5 lat sprawił on, iż spółka przynosząca od wielu miesięcy wyłącznie straty, zanotowała dochody na poziomie kilkudziesięciu milionów dolarów. To dzięki projektantowi i jego wizji, metka Gucci dziś wciąż jest w stanie podzielić fashionistów, wyczekujących na dostępność limitowanych produktów w butikach na całym świecie.
Gucci ubrania – marzenie każdej fashionistki
Klasa, ekskluzywność, ekstrawagancja – to trzy słowa, które najlepiej opisują każdą kolekcję domu mody Gucci. Do najpopularniejszych dla marki elementów należy między innymi monogram Gucci, kwiatowy print, które pierwotnie pojawiły się na jedwabnych apaszkach. Metka Gucci dzierżąca dumne miejsce w szafie to marzenie każdej fashionistki, na które wbrew pozorom możemy pozwolić sobie także i my!. Wiele modeli szczególnie vintage galanterii jak i konfekcji odnajdziemy w sklepach z odzieżą używaną takich jak Tekstylowo. To właśnie tutaj lumpeksiary wielokrotnie odnaleźć mogły produkty takie jak marynarka Gucci, jedwabna apaszka czy torebka bagietka, kształtem inspirowana tymi lansowanymi przez Pradę. Do najważniejszych zasad jak rozpoznawać markowe ubrania w second handzie należy dokładne przeglądanie wszystkich wieszaków oraz dokładna analiza drobnych elementów przedmiotów takich jak zamki, guziki, metki czy szwy.
Ubrania Gucci – dziś
Dzisiaj spółka Gucci jest częścią francuskiego holdingu Kering, skupiającego producentów dóbr luksusowych takich jak Yves Saint Lauren, Alexander Mcqueen, Bottega Veneta czy Balenciaga. Mała, rodzinna firma o florenckich korzeniach stała się częścią międzynarodowej korporacji, wykluczając ze swojego zarządu całkowicie członków założycielskiej rodziny. W 2021 roku Gucci pod kierownictwem dyrektora kreatywnego Alessandro Michele (od 2014) świętowało swoje setne urodziny. Elementem, który przetrwał liczne wojny domowe, wewnętrzne zamachy stanu, skandale jest wizja luksusowej, klasycznej marki, która do dzisiaj przewodzi wszystkim kolekcjom włoskiego domu mody Gucci.